Åtgärder vid olika stadier!
Man vad olika taktiker man gör för att göra det så bra som möjligt, och man gör olika saker vid olika stadier.
Vid introduktionsstadiet och tillväxtstadiet så försöker man få produkten att snabbt hamna i mognadsstadiet. Detta genom att man lägger stor energi på att marknadsföra produkten, skicka ut information, reklam, annonsera osv.
Varför? Det är först då man får en bra förtjänst på produkten, för att tillverkningskostnaden blir lägre, folk vet att produkten finns och vad den gör och då kan man hålla försäljningspriset lågt.
På så vis får man även nya kunder, konkurrenter vill heller inte smyga sig in och konkurrera, för det är svårt att få det lönsamt med ett redan lågt pris.
Vid stagnation eller nedgångsstadiet så vill man rädda produkten om det går, därför kan man ibland förnya den. Då blir produkten intressant igen, detta gör man genom att antingen utveckla produkten, eller förnya någonting på produkten.
Skillnaden mellan förnya och utveckla kan vara t ex, Estrella chips ”utvecklade” sina produkter, deras utveckling var ”Krispiga” chips. Själva produkten är alltså utvecklad.
En förnyelse kan innebära att byta namn på produkten eller utseendet på produkten, det låter kanske konstigt, men så fungerar det.