De fem P:na. Del 1


Konkurrensmedel
, en blandning av konkurrensmedel kallas för marknadsmix, ett företags blandning av konkurrensmedel som används i marknadsföringen.


Exempel på konkurrensmedel kan vara – Djupt sortiment, billiga priser, mycket bra service, godaste maten m.m.

Alla dessa konkurrensmedel sammanfattas i 4 grupper. 4 olika P-ord. Men det finns ett femte P, som är minst lika viktig, Personal.

Jag beskriver dessa grupper nedan.

 

 

Produkten måste alltid uppfylla kundens behov. Det vill säga att den ska uppfylla vissa krav som kunden ställer på produkten, det är egenskaper som kvalitet, utseende, förpackning, image, namn, varumärke, tillbehör, personlig service, miljövänligheter mm de är alla viktiga faktorer för köparen vid val av produkt.

 

 

Priset är något som alltid måste accepteras av kunderna och det med hänsyn till vad kunden faktiskt får för pengarna. Priset behöver inte alltid heller vara lågt, för det kan få varan att verka ”billig” och det kan uppfattas som att produkten håller en sämre kvalitet, en produkt med högre pris kan ge produkten hög prestige och attraktionsvärde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0