De fem P:na Del 2
Platsen där produkten säljs måste vara den rätta för kunden. Företaget måste därför välja rätt distributionsväg för sina varor.
Köpställena där produkten säljs måste ha ett bra säljläge och en tilltalande inredning och skyltning (exponering) så att kunden gärna besöker dem och att kunden kan känna sig hemma och trivas i butiken. Detta gäller givetvis även säljställen på Internet.
Påverkan sker på olika sätt i marknadsföringen. Kunden måste få information om såväl produkten och dess fördelar som pris och plats, inköpsställen. Som kund så kan man påverkas av produkten genom personlig kontakt, att man står på en mässa och förespråkar sin produkt, eller genom reklam i olika medier, som t.ex. ett flygblad som man får hem i sin brevlåda.
Personal, det femte P:et, personalen är extremt viktig för att kunden ska bli nöjd, denna grupp involverar all personal som har arbetat med produkten. Arbetarna som tillverkat den, personerna som har skapat produkten osv.
Därför är det mycket viktigt att all personal är väl informerad angående företagets affärsidé och arbetar därefter.
Vill lägga till gällande plats. Det är viktigt att tänka på lägen/butiker/placering som passar dina varor. Om du säljer en kvalitets produkt och hamnar bland lågpris kan det rasera varumärket och försäljningen.