Marknadsföring


Marknadsföring
är ett brett begrepp, kan beskrivas som ett sätt för företagare att finna och locka kunder till sin produkt på marknaden, det är säljfrämjande åtgärder.

 

Många tror att marknadsföring bara handlar om reklam, men det är så mycket mer än bara reklam i olika medier (tv, radio, tidningar mm) som företag använder sig av för att nå ut till kunder på marknaden, de kan t.ex. använda sig av personlig försäljning, sponsring, mässor, arrangerade aktiviteter (events) m.m.

Detta så att kunden känner att det är ett bra erbjudande, och inte väljer konkurrenter istället.


Bakom marknadsföringen så ligger alltid ett underliggande budskap, det är viktigt att man inte tappar bort och glömmer bort sitt budskap. Det underliggande budskapet kallas ibland för marknadsföringskoncept, budskapet bygger vanligen på kundbehov som man angivit i företagets affärsidé.


Buskapet skall förklaras kort och tydligt för att konsumenten skall kunna uppfatta det snabbt och effektivt.


Det är extremt viktigt att väcka uppmärksamhet, att få kundens uppmärksamhet och att sedan måste man även använda starka argument, konkurrensmedel.
Man får inte uppfattas som provocerande, otydlig eller något annat som kan orsaka negativa reaktioner hos personer som tar del av marknadsföringen.

Kommentarer
Postat av: Försäljningschefen

Bra marknadsföring ger bra brus och leads till försäljningen. Ville bara påminna om att lägga tid på att ta fram en riktigt bra <a href=http://www.forsaljningschefen.se>målgrupp</a> innan man börjar lägga pengar på marknadsföring.

2011-02-10 @ 23:38:00
URL: http://www.forsaljningschefen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0