Marknadsplan


En marknadsplan är en slags plan som innehåller företagets samlade marknadsföring under en viss period, samtidigt är det också en beskrivning av företagets affärsidé, vilka målgrupper man har, ens konkurrenter, sina problem, sina möjligheter, sina mål och sin strategi att nå målen.


Marknadsplanen arbetas fram genom att chefen eller avdelningschefen samlar sin personal, och tillsammans utvärderar och arbetar fram information till planen. Det är väldigt viktigt att personalen är väl införstådd, så dem vet vad som kommer att hända under perioden.

 

Vanliga frågor man tar fram är t ex: Vad har varit bra respektive dåligt? vad kan förbättras?

 

Sedan erfarenheter av t ex kampanjer där man inte tyckte att det gick så bra, t ex erbjudanden på skidor och pjäxor inför vintern. Vad vart fel? Erbjudandet kom för sent kanske.

Ställer frågor om saker i företaget och vad som har hänt, samlar in informationen från dessa frågor. En utvärdering av året som har gått.

 

Man kollar också på vad för aktiviteter som ska finnas med under året.

 

Alla de förslag och önskemål om nästkommande år kommer att samlas hos den ansvarige, chefen, säljledaren eller vem det nu är, sedan sker eventuella strykningar och kompletteringar, han gör den slutgiltiga marknadsplanen, som sedan presenteras för de fackliga företrädarna.

 

Kanske det finns synpunkter, då måste dessa åtgärdas. Sedan ligger marknadsplanen klar för nästkommande år eller den period man nu valt och kan visas för personalen.

 

En marknadsplan bör innehålla svar på frågor av relevans inom följande områden

 

  • Marknaden
  • Konkurrenterna
  • Marknadsföring
  • Kunder
  • Egna företaget
  • Aktiviteterna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0