Produktcykelns stadier!
Introduktionsstadiet – Födsel
En produkt föds genom en utdragen och ”plågsam” teknisk utveckling, kan jämföras med graviditet, själva föda-barn-processen. Här är produkten relativt okänd, ny och dyr. Därför går den vidare till tillväxtstadiet.
Tillväxtstadiet – Växer till sig
Produkten blir mer och mer känd, den växer alltså till sig, detta är väldigt viktigt för att produkten ska vara så lönsam som möjligt, man vill få den att nå det nästa stadiet, mognadsstadiet så fort som möjligt. Detta görs genom mycket marknadsföring.
Mognadsstadiet - Mognar
Här så blir förtjänsten av produkten god, för tillverkningskostnaden minskar och man kan då sälja billigare, detta i sin tur gör att konkurrenter inte vill gå in på marknaden och försöka konkurrera ut en, eftersom det är svårare att vara lönsam desto lägre priserna ligger.
Stagnationsstadiet – Blir gammal
Här har försäljningen nått sin högsta nivå och stagnerar p g a kunderna är främst gamla kunder, nya kunder hittar inget nytt eller så är det någon konkurrent som har bättre omständigheter så dem vill hellre köpa dennes produkt, någon ny teknologi som gör andra produkter ett bättre val, eller andra tänkbara alternativ.
Nedgångsstadiet – Dör
Produktkurvan på sålda exemplar sjunker drastiskt och produkten håller på att dö ut, för det är inga som vill ha en ”gammal”, icke-förnyande, outvecklad produkt. Köper man en tv, så vill man byta ut den, men enbart om det finns något bättre, och finns det en produkt som inte blir positivt förändrad, då kommer den att dö.
Man vill ju självklart inte låta sin fina produkt dö ut, som man tänkt ut och arbetat så mycket med, därför kan man göra vissa saker för att förlänga livet på produkten. T ex som medicinering av sjuka. Det är att man förnyar eller utvecklar produkten på något sätt. Vi kommer dit i nästkommande inlägg.