Produkter fyller behov!

Det som avgör vad för produkt vi ska köpa, är vårt behov, och vi vill hela tiden uppfylla olika behov för att känna oss nöjda, och att vi uppfyller dem i en viss ordning, med de viktigaste behoven först.

Detta kallades en behovstrappa, längst ned fanns det viktigaste behovet och sedan desto längre upp man går, desto mer oviktiga är behoven.

Man har även hela tiden en ständig önskan att tillfredsställa nya behov hela tiden.

Detta påstår den amerikanske psykologen Abraham Mazlow.

 

Vi tar och beskriver de olika stegen på trappan som Mazlow gjorde, med de viktigaste behoven först.

 

 

1        Fysiska behov – T ex Mat, dryck och sömn. D v s basbehov för att överleva ö h t.

2        Trygghet – Kan vara, riktigt boende, bra och säker inkomst.

3        Samhörighet – Flickvän, familj, föreningar och diverse som utgör en form av grupp där vi är samhöriga.

4        Uppskattning – Vi vill bli uppskattade av det vi gör, t ex få en liten blomcheck om man sålt bra i blombutiken.

5        Självförverkligande – Man vill känna att man uppnått något i livet, man har klarat av något, tillfört något. Kan vara, uppfunnit någonting nytt och användbart. Räddat någons liv, bestiga ett berg. Nästan vad som helst.

 

 

Dem två första stegen/behoven beskrivs av Mazlow som, primära behov, och dem andra beskrivs som sekundära behov. Den här trappan är en grov generalisering, för att den kan ju aldrig täcka allas behov och alla typer av behov.

Vi vet att det är många som har behov av spänning, fräna datorspel, adrenalinkickar, musik m.m.

Men det finns inte med på behovstrappan, det är inte nödvändigt, men personligen bör ett steg i trappan vara just Nöje.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0