Produktsteg 4-6
Prototyp – Här har man tagit fram en prototyp, en testprodukt. Det är alltså en färdig produkt, eller om det inte går att ta fram en ”prototyp” som är färdig, så kan det vara en modell med samma yttre egenskaper som den tänkta produkten.
Testförsäljning – Detta är ett kostsamt, ovanligt steg. Men kanske nödvändigt för några branscher, man tillverkar här ett fåtal produkter och testförsäljer dessa under en period. Detta minskar risken för misslyckande, så är det en bra investering, om det är stora risker med den nya produkten.
Man kan helt enkelt se om konsumenterna ens tycker om den nya produkten, om det är något man stoppar i munnen t ex.
Lansering på marknaden – Att komma till detta steg tar oftast tid, därför har mycket ändrats, konkurrenter kanske har producerat liknande produkter eller om behovet för liknande produkter har försvunnit eller ändrats.
Så om den nya produkten lanseras och kan mäta sig i konkurrensen om köparna får man se till efteråt!