Produktutveckling, Produktsteg 1-3

Det kommer att skrivas om att man behöver förnyelse och utveckling inom produkter, vi tar först själva processen, det är en process med vanligtvis 6 olika steg.

De olika stegen och vad dem innebär skriver jag här.

Kan vara bra att veta och följa stegen så man har ett hum om hur det vanligtvis sker då ett företag utvecklar en ny produkt!

 

Produktidé – Alla kan hitta på idéer, personalen, till och med vaktmästaren kan bidra med någonting genialt i ett företag, så oftast så finns det folk som tänker och tänker och spottar ut idéer på löpande band. Dessa idéer går vidare till steg 2.

 

Idén bedöms – Här bedöms idéerna om dem är realistiska och genomförbara, man diskuterar och bedömer, till slut finns det bara några idéer kvar, de som låter klockrena, är enklast att genomföra, billigast osv. Beror på vad företaget vill åt.

 

Idé till förslag – Här ska dem utvalda idéerna bli till verkliga förslag, arbetsmodeller. Man ställer då olika frågor, några av frågorna är:

 

·        Vem ska använda produkten

·        Hur motsvarar produkten konsumenternas behov? (Vad fyller produkten för behov hos kunden)

·        Hur skiljer sig produkten från dem andra likartade som finns på marknaden redan?

·        Vad är produktens styrkor och svagheter!

·        Vad har konkurrenterna att erbjuda och vad väntar man sig att dem gör för att kontra den nya produkten?

Produktidén formas och förändras utifrån den ursprungliga idén, detta är för att den anpassas för att fungera så bra som möjligt. Man ska ha gått igenom alla faktorer som kan påverka produktens framgång på marknaden. Annars kanske man stöter i något oväntat hinder på vägen och då kan företaget få mycket skulder eftersom dem lagt pengar på en produktidé som inte gick vägen fram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0