Så väljer kunden produkt!

Vad kollar vi egentligen på då vi väljer saker i affären? Då vi köper någon produkt?

 

Här har vi en väldigt viktig del.

 

Den handlar om vad som är viktigt för personer då dem väljer en produkt.

 

Vi har ett behov, men produkten vi väljer påverkas mer än av själva behovet. Låt oss säga att vi ska köpa en tablettask. Form, färg, och andra typer av yttre egenskaper. Den inre egenskapen är ju själva godiset, smaken och det där.

 

Så, vi går på affären och skall köpa lakritspiller, både tablettask A och B är lika goda enligt undersökningar och reklam, ponera att detta vet vi om.

 

Men, vi kommer att välja den tablettask som har ett mer tilltalande yttre. Därför är det extremt viktigt att man har en snygg design på sina produkter, speciellt om det finns konkurrens.

Detta gäller även om man inte har någon aning om vad det är för något i någon av askarna eller hur någon smakar, då väljer man det mer tilltalande alternativet, även om det visar sig vara den äckligare tablettasken.

 

Alltså är inte bara själva produkten i sig viktig, utan allting runtikring är också viktigt, såsom förpackning, hur pass nära det är till inköpsstället, servicevillkor, eventuella reservdelar, garantier och betalningsvillkor är några fler faktorer som får kunden att bestämma sig för en viss produkt.

 

Självklart är även priset avgörande, men det vet vi redan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0