Säljplan
Även kallad aktivitetsplan.
Detta är en detaljerad planering av marknadsplanen, vecka för vecka så preciserar man sin verksamhet.
Vad som menas är att man bestämmer vilka aktiviteter man ska utföra vid vilken tidpunkt för det nya året.
En säljplan ska också innehålla vem som har ansvaret, och vad det kostar. Detta för att bygga underlag för reklambudgeten, man vet inom vilka ungefärliga ramar det kommer att kosta.
Olika aktiviteter under året kan vara t ex reklamkampanjer, prisnedsättningar, nylansering av produkt, evenemang osv.
Saker som får kunder att komma och köpa, att aktiveras!
Man har en förväntad aktivitetspåverkan, detta innebär ökad försäljning p.g.a. aktiviteten, t ex sänkt pris, temporära varor osv.
Så säljplanen måste stämmas av hela tiden mot detta och kostnaderna för reklam mot budget.
T ex så kan en säljplan se ut såhär för en stormarknad
V. 1 – Rea 50 % rabatt
V. 2 – Lågpris dagligvaror
V. 3 - Hälsokost
V. 21 – Grillningsdags, köttrabatt!
osv
Bra tips gällande säljplan. Jag tycker det är bra göra individuella säljplaner för samtliga säljare. Dvs aktiviteter, besök, priokunder mm.
Glöm inte att ta med aktiviteter för merförsäljning mot befintliga kunder. Där finns ofta mycket att göra.