Varumärke

Det är väldigt bra med varumärken, det är ett välkänt märke som står för någonting, det kan vara ett företag, en logga eller en produkt.

 

Kunder litar på varumärket, dem har köpt 3-4 saker från detta varumärke och gillar vad dem har fått, då har dem ett förtroende för varumärket och det gör att om det dyker upp en ny produkt så känner dem automatiskt en trygghet om dem skulle köpa den.

 

Varumärket har också effekten att kunden är trogen varumärket, så om massvis av konkurrenter får nys på en ny produkt och skaffar denna, så kommer kunden att handla det varumärke som kunden är mest trogen.

För dem vet att varumärket står för något, kan vara billiga varor, kvalitet, framgång, mode o s v.

 

Detta kallas märkeslojalitet, för att kunden väljer varan efter märket dem gillar i första hand.

Samma gäller vid köp av tjänster, t ex om du är ute och reser och väljer resebyrån Solresor, blir det lyckat så är chansen stor att du väljer resebyrå Solresor igen.

 

Man känner igen detta med starka varumärken, dem har vissa kännetecken.

 

Det är bl. a

 

·        Enkelt och tydligt att uppfatta

·        Dem står för något, har en slags personlighet

·        Värderas ungefär lika bland olika kunder


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0