Reklamkampanjer

Personlig försäljning är mycket viktigt för att, det är försäljarna som blir ansiktet utåt för företaget och det är försäljarna som ska få produkten såld, få företaget att bli omtyckt, och dem marknadsför sig m.m. Detta kallas personlig kommunikation.

 

Det riktar sig dock till i princip en person åt gången.

 

Reklamkampanjer är ett exempel på motsatsen till personlig kommunikation, masskommunikation, den sträcker ut sig mot så många personer och olika grupper samtidigt.

 

Företag brukar samtidigt använda sig av både personlig kommunikation och masskommunikation.

 

Reklamkampanjerna kan bestå av annonser i tidningar, flygblad i brevlådan med rabattkuponger, radio eller tv-reklam, reklam på Internet osv. All reklam helt enkelt.


De fem P:na Del 2

Platsen där produkten säljs måste vara den rätta för kunden. Företaget måste därför välja rätt distributionsväg för sina varor.

Köpställena där produkten säljs måste ha ett bra säljläge och en tilltalande inredning och skyltning (exponering) så att kunden gärna besöker dem och att kunden kan känna sig hemma och trivas i butiken. Detta gäller givetvis även säljställen på Internet.

 

Påverkan sker på olika sätt i marknadsföringen. Kunden måste få information om såväl produkten och dess fördelar som pris och plats, inköpsställen. Som kund så kan man påverkas av produkten genom personlig kontakt, att man står på en mässa och förespråkar sin produkt, eller genom reklam i olika medier, som t.ex. ett flygblad som man får hem i sin brevlåda.

 

 

Personal, det femte P:et, personalen är extremt viktig för att kunden ska bli nöjd, denna grupp involverar all personal som har arbetat med produkten. Arbetarna som tillverkat den, personerna som har skapat produkten osv.

Därför är det mycket viktigt att all personal är väl informerad angående företagets affärsidé och arbetar därefter.

 


De fem P:na. Del 1


Konkurrensmedel
, en blandning av konkurrensmedel kallas för marknadsmix, ett företags blandning av konkurrensmedel som används i marknadsföringen.


Exempel på konkurrensmedel kan vara – Djupt sortiment, billiga priser, mycket bra service, godaste maten m.m.

Alla dessa konkurrensmedel sammanfattas i 4 grupper. 4 olika P-ord. Men det finns ett femte P, som är minst lika viktig, Personal.

Jag beskriver dessa grupper nedan.

 

 

Produkten måste alltid uppfylla kundens behov. Det vill säga att den ska uppfylla vissa krav som kunden ställer på produkten, det är egenskaper som kvalitet, utseende, förpackning, image, namn, varumärke, tillbehör, personlig service, miljövänligheter mm de är alla viktiga faktorer för köparen vid val av produkt.

 

 

Priset är något som alltid måste accepteras av kunderna och det med hänsyn till vad kunden faktiskt får för pengarna. Priset behöver inte alltid heller vara lågt, för det kan få varan att verka ”billig” och det kan uppfattas som att produkten håller en sämre kvalitet, en produkt med högre pris kan ge produkten hög prestige och attraktionsvärde.


Marknadsföring


Marknadsföring
är ett brett begrepp, kan beskrivas som ett sätt för företagare att finna och locka kunder till sin produkt på marknaden, det är säljfrämjande åtgärder.

 

Många tror att marknadsföring bara handlar om reklam, men det är så mycket mer än bara reklam i olika medier (tv, radio, tidningar mm) som företag använder sig av för att nå ut till kunder på marknaden, de kan t.ex. använda sig av personlig försäljning, sponsring, mässor, arrangerade aktiviteter (events) m.m.

Detta så att kunden känner att det är ett bra erbjudande, och inte väljer konkurrenter istället.


Bakom marknadsföringen så ligger alltid ett underliggande budskap, det är viktigt att man inte tappar bort och glömmer bort sitt budskap. Det underliggande budskapet kallas ibland för marknadsföringskoncept, budskapet bygger vanligen på kundbehov som man angivit i företagets affärsidé.


Buskapet skall förklaras kort och tydligt för att konsumenten skall kunna uppfatta det snabbt och effektivt.


Det är extremt viktigt att väcka uppmärksamhet, att få kundens uppmärksamhet och att sedan måste man även använda starka argument, konkurrensmedel.
Man får inte uppfattas som provocerande, otydlig eller något annat som kan orsaka negativa reaktioner hos personer som tar del av marknadsföringen.

Säljplan


Även kallad aktivitetsplan.

Detta är en detaljerad planering av marknadsplanen, vecka för vecka så preciserar man sin verksamhet.

Vad som menas är att man bestämmer vilka aktiviteter man ska utföra vid vilken tidpunkt för det nya året.

En säljplan ska också innehålla vem som har ansvaret, och vad det kostar. Detta för att bygga underlag för reklambudgeten, man vet inom vilka ungefärliga ramar det kommer att kosta.

Olika aktiviteter under året kan vara t ex reklamkampanjer, prisnedsättningar, nylansering av produkt, evenemang osv.

Saker som får kunder att komma och köpa, att aktiveras!

 

Man har en förväntad aktivitetspåverkan, detta innebär ökad försäljning p.g.a. aktiviteten, t ex sänkt pris, temporära varor osv.

 

Så säljplanen måste stämmas av hela tiden mot detta och kostnaderna för reklam mot budget.

 

T ex så kan en säljplan se ut såhär för en stormarknad

 

V. 1 – Rea 50 % rabatt

 

V. 2 – Lågpris dagligvaror

 

V. 3 - Hälsokost

 

V. 21 – Grillningsdags, köttrabatt!

 

osv



Marknadsplan


En marknadsplan är en slags plan som innehåller företagets samlade marknadsföring under en viss period, samtidigt är det också en beskrivning av företagets affärsidé, vilka målgrupper man har, ens konkurrenter, sina problem, sina möjligheter, sina mål och sin strategi att nå målen.


Marknadsplanen arbetas fram genom att chefen eller avdelningschefen samlar sin personal, och tillsammans utvärderar och arbetar fram information till planen. Det är väldigt viktigt att personalen är väl införstådd, så dem vet vad som kommer att hända under perioden.

 

Vanliga frågor man tar fram är t ex: Vad har varit bra respektive dåligt? vad kan förbättras?

 

Sedan erfarenheter av t ex kampanjer där man inte tyckte att det gick så bra, t ex erbjudanden på skidor och pjäxor inför vintern. Vad vart fel? Erbjudandet kom för sent kanske.

Ställer frågor om saker i företaget och vad som har hänt, samlar in informationen från dessa frågor. En utvärdering av året som har gått.

 

Man kollar också på vad för aktiviteter som ska finnas med under året.

 

Alla de förslag och önskemål om nästkommande år kommer att samlas hos den ansvarige, chefen, säljledaren eller vem det nu är, sedan sker eventuella strykningar och kompletteringar, han gör den slutgiltiga marknadsplanen, som sedan presenteras för de fackliga företrädarna.

 

Kanske det finns synpunkter, då måste dessa åtgärdas. Sedan ligger marknadsplanen klar för nästkommande år eller den period man nu valt och kan visas för personalen.

 

En marknadsplan bör innehålla svar på frågor av relevans inom följande områden

 

  • Marknaden
  • Konkurrenterna
  • Marknadsföring
  • Kunder
  • Egna företaget
  • Aktiviteterna

Marknadsplanering

 

Vad är en marknadsplanering?

 

En viktig del i affärsverksamheten, är att planera, hur ser allting ut egentligen? Hur ska jag lägga upp allting?

 

Man vill sälja in sig hos kunderna så bra man bara kan göra det helt enkelt, så man planerar vad man ska göra.

 

Detta gör man under en viss period, det avgör man själv, men vanligast är ett år.

Man planerar i tid, långt innan det ska verkställas, för det ska vara klart innan början på perioden som planeringen rör.

 

Marknadsplanering, den består utav två saker:

 

·        Marknadsplan

 

Och sedan

 

·        Säljplan


Börjar att beskriva Marknadsplan i nästa inlägg.


Marknadsbedömning


En marknadsplan bygger nästan alltid på en marknadsbedömning, det är en bedömning om hur man ska agera på marknaden. Man bedömer resultatet av en process där man bl. a kollar på dessa saker.

 

·        Målgrupper

·        Butiksläge

·        Leverantörer

·        Kundernas åsikter

·        Konkurrenternas marknadsföring

·        Säljmiljö

·        Personal

·        Med fler.

 

 

Man samlar ihop den här informationen och bedömer sedan den, och då brukar man komma fram till saker.

 

T ex, att man kanske behöver ändra på något, eller rikta in sig på någon annan målgrupp eller andra frågor.

 

Det kan även vara så att man inte behöver ändra något.

Desto utförligare bedömningen och undersökningen bakom blir, desto säkrare resultat får man ut av den.


Vad är en marknad? Del 2


Men marknad kan också beskrivas som den plats där säljare och köpare möts, det finns många typer av mötesplatser (marknader). Det beror bl. a på storleken av företaget

 

Några exempel.

 

·        Torget – Personer sätter upp sina stånd på torget för att erbjuda sina produkter. Har ett närområde som sin ”marknad”. Individer som ser eller går förbi torget är dess kunder.

·        Butiker – Har en lite större marknad för att dem marknadsför sig och lockar köpare till sig, som bor en bit bort. Inte bara förbipasserande, kan konkurrera med torghandlaren utifall kunderna hellre väljer butiken än torgets produkter. Storleken på marknaden varierar stort, från t ex JamJam godisbutiken till IKEA. Ganska stor skillnad.

·        Tillverkande företaget – Säljer sina produkter de tillverkar, ibland till hela världen. Då är hela världen detta företags marknad.

·        Internet – Många sidor på Internet har idag slagit ihop sig med företag, där man kan välja produkten man är ute efter, se vilka företag som tillverkar den, och se billigast pris på produkten m.m.

Detta blir också en marknadsplats, en mötesplats mellan köpare och säljare.

 

Säljaren är på marknaden för att erbjuda sina produkter, köparen är där för att efterfråga produkter. (Fylla sitt behov).


Marknadsplanering - Vad är en marknad?


Först och främst behöver vi veta vad en marknad är för något inom företagande. Så vi vet det innan vi börjar gå in på Marknadsplanering och Marknadsföring.

 

Antingen så beskrivs marknad som den helhet där alla produkter finns inom ett visst område. Vi pratar då om olika typer av marknader.

 

Man kan säga exportmarknad, den behandlar givetvis allt inom exportering. (utlandsförsäljning).

Vi kan också säga följande exempel är marknader:

 

-         Elektronikmarknad – Television, kommunikation, datateknik.

-         Livsmedelsmarknad

-         Bilmarknad

-         osv

 

Man kan dela upp det hur man vill också.

Vi tar som exempel, elektronikmarknaden är väldigt stor, kommunikationmarknaden är lite mindre (men ändå elektronik), sedan finns telefonmarknad. 

Alla dessa är olika marknader, elektronikmarknaden innefattar ju alla de nedanstående marknaderna, men för småföretagaren som bara säljer tillbehör är det intressant att fokusera på bara tillbehörsmarknaden.


Lagen om distans- och hemförsäljning

 

Den här lagen gäller om försäljning sker till en konsument via

 

·        Distans, t ex. telefon, Internet och postorder. (Distansavtal)

·        I hemmet, eller under säljutflykt som är anordnat av säljaren. (Hemförsäljningsavtal)

 

Lagen säger bl. a att köparen har rätt att ångra köpet inom 2 veckor från köpet. Om köparen skriftlig säger upp avtalet inom tiden så gäller inte längre avtalet.

 

Det finns vissa undantag dock, dessa undantag är:

 

Köp av livsmedel, försäkring, aktier etc eller uppförande av byggnad. Samt ifall hembesöket sker på konsumentens begäran och köpet är mindre än 300kr, vid hemförsäljning.


Prisinformationslagen & Avtalsvillkorslagen

 

Prisinformationslagen säger att priset alltid ska visas då en vara exponeras i en butik, skyltfönster eller på något annat ställe nära butiken. Priset ska röra per förpackning eller per styck, och priset kan visas på:

 

·        Förpackningen

·        Hyllkantsetikett

·        Skylt nära varan

 

Priset ska märkas så det inte kan förväxlas med andra varor, om det inte går praktiskt så anges priset i en prislista, frågeterminal etc.

 

 

 

Avtalsvillkorslagen gäller företag som säljer produkter till konsumenter.

Enligt lagen så ska villkor som anses orimliga i standardiserade avtal förbjudas, detta för att förhindra att folk blir lurad.

Detta kan göras av KO eller i vissa fall Marknadsdomstolen.

Om ett villkor är otydligt i ett avtal så ska det tolkas till konsumentens fördel.


Livsmedelslagen


Livsmedelslagen behandlar hur livsmedel ska utformas, hanteras och säljas.

Här är några exempel på vissa krav som lagen innehåller.

 

·        Livsmedel som säljs får inte vara skadligt, smittförande eller oanvändbart på något annat sätt som människoföda.

·        Tillsatser i livsmedel måste vara godkända av myndighet, vanligtvis Livsmedelsverket.

·        Livsmedel ska behandlas noga så det inte finns risk för att det blir förorenat eller oanvändbart som människoföda.

·        Regler för hur livsmedel ska märkas utformas utav myndighet (Livsmedelverket).

·         Om sista förbrukningsdag på ett livsmedel har gått ut, så får varan inte längre säljas. Detta gäller inte varor märkta med bäst före datum.

·        Personal som hanterar livsmedel får inte ha sjukdom, smitta sår eller någon annan åkomma som kan göra livsmedel oanvändbart som människoföda.

 

Det är kommunens ansvar att kontrollera så företag följer livsmedelslagen.


Öppet Köp


Även kallad Ångerrätt, detta gäller enligt lag bara vid distans- och hemförsäljning. Köper man något i butik eller på något annat försäljningsställe så har man ingen rättighet till att få ångerrätt.

 

Dock så kan butiker frivilligt ge öppet köp, under en viss tid framöver.

Det brukar dem säga i kassan eller om man ber och få det skrivet på sitt kvitto, ibland kan det stå på kvittot redan hur länge det är öppet köp.

 

Öppet köp innebär att man kan lämna tillbaka varan eller få pengarna tillbaka, det andra alternativet ”bytesrätt” betyder att man istället får byta varan eller få pengarna tillbaka i form av presentkort, så man kan köpa en vara på samma ställe vid ett senare tillfälle.

I samtliga fall måste varan vara oanvänd när den återlämnas.

 


Reklamation

 

I köplagarna ingår även information angående reklamationer, reklamationstiden är på 2 år men, köparen bör reklamera en felaktig produkt så fort det bara går.

Som sagt är det köparen som har bevisbörda, men ibland så ger säljaren en garanti på en viss tid. Vad denna gör är att enligt lagen så får säljaren bevisbördan att visa att felet inte fanns vid köpet.

Även om man har garanti så gäller reklamationstiden 2 år ifrån köpet.

 

Om du som köpare nu reklamerar så har du ett par möjligheter att lösa problemet. Dem är:

 

·        Kräva att få felet avlägsnat, om detta inte går, få en ny produkt.

·        Få ett prisavdrag på produkten som kompensation för felet

·        Om säljaren inte går med på något av de övre så har köparen rätt att få tillbaka pengarna, detta kallas att häva ett köp.


Köplagar


Det finns olika köplagar, köplagen, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Här är en beskrivning mot vilka lagarna gäller:

 

Köplagen, gäller köpeavtal mellan företag eller privatpersoner,

Företag till Företag och Privatpersoner till Privatpersoner

 

 

 

 

Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen, de här lagarna gäller köp mellan företag och privatpersoner.

Företag till Privatpersoner

De här två lagarna har tvingande regler och gäller alltså hela tiden.

 

 

Syftet med köplagarna är att en köpare ska ha rätt att få den produkt han ska ha kunnat förvänta sig.

Produkten ska vara av den kvalité, vara av den mängd, ha de egenskaper och levereras till den plats som det är avtalat.

Det står även att säljaren ansvarar över fel som görs vid köpet, även om det upptäcks efteråt, men köparen är den som måste bevisa att felet fanns redan vid köpet.


Produktsäkerhetslagen

Produktsäkerhetslagen, lagens syfte är att förhindra att produkter orsakar skada på person eller egendom, lagen gäller såna produkter som företag i första hand säljer till konsumenter för deras egna privata bruk.


Här kommer några punkter som ett företag enligt lagen måste.

 

·        Tvingas förse produkten med säkerhetsinformation

·        Förbjudas mot att sälja en farlig produkt

·        Förbjudas att exportera en produkt som kan orsaka personskada

·        Tvingas att lämna varningsinformation om en produkt medför stor risk för skada på person/egendom.

·        Tvingas att ta tillbaka en farlig vara.

 

 

Dem som ser till att lagen följs är Konsumentverket och Konsumentombudsmannen (KO), händer det något så kan (KO) skicka ärendet till Marknadsdomstolen som fattar beslut.

T ex om någon säljer hudsalva med irriterande ämnen i, så kan Marknadsdomstolen då förbjuda dem att sälja den varan.

 


Produktansvarslagen

Tillverkare, importföretag och andra former av verksamheter som säljer ett eget varumärke kan enligt lagen bli skadeståndsskyldig om deras vara orsakar skada, enbart om kunden visar att varan hade någon form av säkerhetsbrist.

Prövningen tar hänsyn till hur varan ska användas, t ex en kniv, så måste det finnas något bevisbart fel som gjorde att ”korrekt utförande” av kniven ändå orsakade skada.

 

Det finns 2 krav dock för att skadeståndsskyldigheten ska gälla.

1.     Skadeståndsskyldigheten gäller bara det företag som satt varan i omlopp, alltså den som först säljer ut en vara på marknaden

2.     Säkerhetsbristen fanns redan vid försäljningstillfället.

 

Det vill säga, t ex butiker som bara säljer vidare varor kan normalt sett inte bli skadeståndsskyldiga, om produkten inte blivit ändrad på något sätt eller förpackning öppnad osv.


Lagar och regler om produkter!

I Sverige råder ett välutvecklat system som skyddar konsumenten, detta kallas för konsumentskydd. Lagstiftning, myndigheter och konsumentorganisationer. Detta skydd avser både produktansvar och marknadsföring

 

produktansvar, detta innebär att man ansvarar för produkten man som företag säljer eller hanterar. Detta står skrivet i lagarna: Produktansvarslagen och i Produktsäkerhetslagen

 

Detta är så att produkten inte skadar någon eller något.


Annan information om märken

Ofta så säljer företag sina märkesvaror till andra företag, och dessa sätter på ett eget varumärke på varan detta kallar man för private brands.

 

T ex ICA-handlarnas köper in olika varor från tillverkare och sätter på sitt eget varumärke.

 

Sedan finns det något som kallas prisdifferentiering.

 

Detta innebär t ex att ett högprismärke, också säljer ett billigare alternativ med mindre ”finesser”, typ som Electrolux har dyra och fina dammsugare, tillverkar även Volta dammsugare, som är billigare.


Varumärke

Det är väldigt bra med varumärken, det är ett välkänt märke som står för någonting, det kan vara ett företag, en logga eller en produkt.

 

Kunder litar på varumärket, dem har köpt 3-4 saker från detta varumärke och gillar vad dem har fått, då har dem ett förtroende för varumärket och det gör att om det dyker upp en ny produkt så känner dem automatiskt en trygghet om dem skulle köpa den.

 

Varumärket har också effekten att kunden är trogen varumärket, så om massvis av konkurrenter får nys på en ny produkt och skaffar denna, så kommer kunden att handla det varumärke som kunden är mest trogen.

För dem vet att varumärket står för något, kan vara billiga varor, kvalitet, framgång, mode o s v.

 

Detta kallas märkeslojalitet, för att kunden väljer varan efter märket dem gillar i första hand.

Samma gäller vid köp av tjänster, t ex om du är ute och reser och väljer resebyrån Solresor, blir det lyckat så är chansen stor att du väljer resebyrå Solresor igen.

 

Man känner igen detta med starka varumärken, dem har vissa kännetecken.

 

Det är bl. a

 

·        Enkelt och tydligt att uppfatta

·        Dem står för något, har en slags personlighet

·        Värderas ungefär lika bland olika kunder


Åtgärder vid olika stadier!

Man vad olika taktiker man gör för att göra det så bra som möjligt, och man gör olika saker vid olika stadier.

 

Vid introduktionsstadiet och tillväxtstadiet så försöker man få produkten att snabbt hamna i mognadsstadiet. Detta genom att man lägger stor energi på att marknadsföra produkten, skicka ut information, reklam, annonsera osv.

 

Varför? Det är först då man får en bra förtjänst på produkten, för att tillverkningskostnaden blir lägre, folk vet att produkten finns och vad den gör och då kan man hålla försäljningspriset lågt.

På så vis får man även nya kunder, konkurrenter vill heller inte smyga sig in och konkurrera, för det är svårt att få det lönsamt med ett redan lågt pris.

 

Vid stagnation eller nedgångsstadiet så vill man rädda produkten om det går, därför kan man ibland förnya den. Då blir produkten intressant igen, detta gör man genom att antingen utveckla produkten, eller förnya någonting på produkten.

Skillnaden mellan förnya och utveckla kan vara t ex, Estrella chips ”utvecklade” sina produkter, deras utveckling var ”Krispiga” chips. Själva produkten är alltså utvecklad.

En förnyelse kan innebära att byta namn på produkten eller utseendet på produkten, det låter kanske konstigt, men så fungerar det.


Produktcykelns stadier!

Introduktionsstadiet – Födsel

En produkt föds genom en utdragen och ”plågsam” teknisk utveckling, kan jämföras med graviditet, själva föda-barn-processen. Här är produkten relativt okänd, ny och dyr. Därför går den vidare till tillväxtstadiet.

 

Tillväxtstadiet – Växer till sig

Produkten blir mer och mer känd, den växer alltså till sig, detta är väldigt viktigt för att produkten ska vara så lönsam som möjligt, man vill få den att nå det nästa stadiet, mognadsstadiet så fort som möjligt. Detta görs genom mycket marknadsföring.

 

Mognadsstadiet - Mognar

Här så blir förtjänsten av produkten god, för tillverkningskostnaden minskar och man kan då sälja billigare, detta i sin tur gör att konkurrenter inte vill gå in på marknaden och försöka konkurrera ut en, eftersom det är svårare att vara lönsam desto lägre priserna ligger.

 

Stagnationsstadiet – Blir gammal

Här har försäljningen nått sin högsta nivå och stagnerar p g a kunderna är främst gamla kunder, nya kunder hittar inget nytt eller så är det någon konkurrent som har bättre omständigheter så dem vill hellre köpa dennes produkt, någon ny teknologi som gör andra produkter ett bättre val, eller andra tänkbara alternativ.

 

Nedgångsstadiet – Dör

Produktkurvan på sålda exemplar sjunker drastiskt och produkten håller på att dö ut, för det är inga som vill ha en ”gammal”, icke-förnyande, outvecklad produkt. Köper man en tv, så vill man byta ut den, men enbart om det finns något bättre, och finns det en produkt som inte blir positivt förändrad, då kommer den att dö.

 

Man vill ju självklart inte låta sin fina produkt dö ut, som man tänkt ut och arbetat så mycket med, därför kan man göra vissa saker för att förlänga livet på produkten. T ex som medicinering av sjuka. Det är att man förnyar eller utvecklar produkten på något sätt. Vi kommer dit i nästkommande inlägg.

Produktens livscykel och utveckling!

En produkt kan aldrig finnas förevigt på marknaden, en produkt kommer ju självklart att någon gång dö ut, antingen så har alla produkten redan, eller så finns det en ny och bättre produkt eller liknande. Då väljer kunderna konkurrenternas produkt istället, såvida man inte förnyar eller utvecklar produkten och relanserar.

 

Men själva förloppet från början till slut är födsel, tillväxt, mognad, blir gammal, dör.

 

Det här är för att de flesta produkter följer en utveckling via en rad olika stadier, liknande människans jag just beskrev, nu ska vi förstå sambandet varför man säger så.

 

Detta kallas livscykel eller produktcykel.


Förnyelse, skapa nytt, utveckla!

En viktig tumregel är att ett företag måste ständigt förnya, utveckla, tänka framåt och skapa nya produkter

För att då en produkt är på väg ner, så måste en annan vara på väg upp. Eller en förnyelse av den produkt som går ner i försäljningskurvan. Klarar man inte av att anpassa sig såhär, då står företaget inför ekonomiska problem, det finns ju inga produkter som säljs med bra lönsamhet!

 

Det är inte bara produkter man måste ständigt tänka nytt på. Det är också alltihop, inga företag marknadsför sig precis likadant, sånt skulle bara vara tråkigt, det finns dock undantag, t ex direktreklam för matvaror, där har dem en struktur där dem bara byter ut produkterna.

Men hur tråkigt vore det inte om vi fick se samma reklam på TV hela tiden, eller samma gamla annons i tidningen?

 

Det finns företag som är nöjd med var dem står idag, och har inga planer att expandera. Men de flesta företag känner att dem vill bli lönsammare, tjäna mer pengar, och bli mer känd, ska nöjdare kunder m.m.

 

För att detta ska vara möjligt så måste det bli utveckling på alla delar i företaget. Det kräver pengar, men det handlar att man lägger pengarna på rätt ställe, något man har nytta utav en längre tid. (Investeringar)

 

En entreprenör är kreativ och nytänkade, så hela verksamheten bygger egentligen på den principen, för det ska ju gå framåt tycker man!

 


Produktsteg 4-6

 

Prototyp – Här har man tagit fram en prototyp, en testprodukt. Det är alltså en färdig produkt, eller om det inte går att ta fram en ”prototyp” som är färdig, så kan det vara en modell med samma yttre egenskaper som den tänkta produkten.

 

Testförsäljning – Detta är ett kostsamt, ovanligt steg. Men kanske nödvändigt för några branscher, man tillverkar här ett fåtal produkter och testförsäljer dessa under en period. Detta minskar risken för misslyckande, så är det en bra investering, om det är stora risker med den nya produkten.

Man kan helt enkelt se om konsumenterna ens tycker om den nya produkten, om det är något man stoppar i munnen t ex.

 

 

Lansering på marknaden – Att komma till detta steg tar oftast tid, därför har mycket ändrats, konkurrenter kanske har producerat liknande produkter eller om behovet för liknande produkter har försvunnit eller ändrats.

Så om den nya produkten lanseras och kan mäta sig i konkurrensen om köparna får man se till efteråt!


Produktutveckling, Produktsteg 1-3

Det kommer att skrivas om att man behöver förnyelse och utveckling inom produkter, vi tar först själva processen, det är en process med vanligtvis 6 olika steg.

De olika stegen och vad dem innebär skriver jag här.

Kan vara bra att veta och följa stegen så man har ett hum om hur det vanligtvis sker då ett företag utvecklar en ny produkt!

 

Produktidé – Alla kan hitta på idéer, personalen, till och med vaktmästaren kan bidra med någonting genialt i ett företag, så oftast så finns det folk som tänker och tänker och spottar ut idéer på löpande band. Dessa idéer går vidare till steg 2.

 

Idén bedöms – Här bedöms idéerna om dem är realistiska och genomförbara, man diskuterar och bedömer, till slut finns det bara några idéer kvar, de som låter klockrena, är enklast att genomföra, billigast osv. Beror på vad företaget vill åt.

 

Idé till förslag – Här ska dem utvalda idéerna bli till verkliga förslag, arbetsmodeller. Man ställer då olika frågor, några av frågorna är:

 

·        Vem ska använda produkten

·        Hur motsvarar produkten konsumenternas behov? (Vad fyller produkten för behov hos kunden)

·        Hur skiljer sig produkten från dem andra likartade som finns på marknaden redan?

·        Vad är produktens styrkor och svagheter!

·        Vad har konkurrenterna att erbjuda och vad väntar man sig att dem gör för att kontra den nya produkten?

Produktidén formas och förändras utifrån den ursprungliga idén, detta är för att den anpassas för att fungera så bra som möjligt. Man ska ha gått igenom alla faktorer som kan påverka produktens framgång på marknaden. Annars kanske man stöter i något oväntat hinder på vägen och då kan företaget få mycket skulder eftersom dem lagt pengar på en produktidé som inte gick vägen fram.


Så väljer kunden produkt!

Vad kollar vi egentligen på då vi väljer saker i affären? Då vi köper någon produkt?

 

Här har vi en väldigt viktig del.

 

Den handlar om vad som är viktigt för personer då dem väljer en produkt.

 

Vi har ett behov, men produkten vi väljer påverkas mer än av själva behovet. Låt oss säga att vi ska köpa en tablettask. Form, färg, och andra typer av yttre egenskaper. Den inre egenskapen är ju själva godiset, smaken och det där.

 

Så, vi går på affären och skall köpa lakritspiller, både tablettask A och B är lika goda enligt undersökningar och reklam, ponera att detta vet vi om.

 

Men, vi kommer att välja den tablettask som har ett mer tilltalande yttre. Därför är det extremt viktigt att man har en snygg design på sina produkter, speciellt om det finns konkurrens.

Detta gäller även om man inte har någon aning om vad det är för något i någon av askarna eller hur någon smakar, då väljer man det mer tilltalande alternativet, även om det visar sig vara den äckligare tablettasken.

 

Alltså är inte bara själva produkten i sig viktig, utan allting runtikring är också viktigt, såsom förpackning, hur pass nära det är till inköpsstället, servicevillkor, eventuella reservdelar, garantier och betalningsvillkor är några fler faktorer som får kunden att bestämma sig för en viss produkt.

 

Självklart är även priset avgörande, men det vet vi redan.


Produkter fyller behov!

Det som avgör vad för produkt vi ska köpa, är vårt behov, och vi vill hela tiden uppfylla olika behov för att känna oss nöjda, och att vi uppfyller dem i en viss ordning, med de viktigaste behoven först.

Detta kallades en behovstrappa, längst ned fanns det viktigaste behovet och sedan desto längre upp man går, desto mer oviktiga är behoven.

Man har även hela tiden en ständig önskan att tillfredsställa nya behov hela tiden.

Detta påstår den amerikanske psykologen Abraham Mazlow.

 

Vi tar och beskriver de olika stegen på trappan som Mazlow gjorde, med de viktigaste behoven först.

 

 

1        Fysiska behov – T ex Mat, dryck och sömn. D v s basbehov för att överleva ö h t.

2        Trygghet – Kan vara, riktigt boende, bra och säker inkomst.

3        Samhörighet – Flickvän, familj, föreningar och diverse som utgör en form av grupp där vi är samhöriga.

4        Uppskattning – Vi vill bli uppskattade av det vi gör, t ex få en liten blomcheck om man sålt bra i blombutiken.

5        Självförverkligande – Man vill känna att man uppnått något i livet, man har klarat av något, tillfört något. Kan vara, uppfunnit någonting nytt och användbart. Räddat någons liv, bestiga ett berg. Nästan vad som helst.

 

 

Dem två första stegen/behoven beskrivs av Mazlow som, primära behov, och dem andra beskrivs som sekundära behov. Den här trappan är en grov generalisering, för att den kan ju aldrig täcka allas behov och alla typer av behov.

Vi vet att det är många som har behov av spänning, fräna datorspel, adrenalinkickar, musik m.m.

Men det finns inte med på behovstrappan, det är inte nödvändigt, men personligen bör ett steg i trappan vara just Nöje.


Vad är en ”Produkt”?

Produktinformation

Här tänkte jag att det ska beskrivas vad en produkt är för något, hur den kommer till, vad en affärsidé är och vad den baseras på, vad en marknad är, hur produkter utvecklas, och mycket mer. Det här är en stor punkt, som är järnviktig för företaget, ett företag finns för att gå med vinst, vilket blir genom att sälja något, och produkten är det man säljer. Så nästan alltid ligger fokus på produkten.
 

En produkt är antingen en tjänst eller en vara, eller båda samtidigt. Som ett företag erbjuder för försäljning.

 

Med båda samtidigt menas t ex, köp och leverans hem till dörren, varan är det du köper, tjänsten är frakten hem till dörren.

 

Alltså är dykkursen som Ove Persson köpte, just precis, en produkt, eller en försäkring som försäkringsföretagen erbjuder är en produkt.

Begreppet produkt är också det färdiga resultatet av en process eller ett arbete. T ex, man har skrivit CV, personligt brev, gått på intervju.

 

Då man fått jobbet, så är det produkten av allt arbete man har gjort för att nå dit.

 

Vi kan också säga att om du pratar med en säljare, och du köper något. Köpet är då en produkt av samtalet med säljaren.

 

Så, produkt och produkter, man får skilja på meningen beroende på i vilket sammanhang det används i. Men oftast då det är plural, d v s produkter, så menas det varor och tjänster som står för utförsäljning.


Snabb återblick



* Vi väljer företagsform som passar verksamheten.

 

Mer information behövs för att man ska bestämma sig, detta hittar du genom att gå in på www.bolagsverket.se, kolla in de olika företagsformerna, vad för slags skydd dem ger, kostnader m.m.

 

* Du registrerar den företagsformen hos bolagsverket, genom att fylla i blanketten, antingen manuellt eller elektroniskt.

 

* Nu skaffar du ett F-skattebevis, så vi ansöker efter en F-skattsedel hos skatteverket, vi skickar in en ifylld blankett och om det är rätt gjort så får man en F-skattsedel utfärdad och man har då rätten att själv betala skatter och avgifter för företaget, och rätten att ta betalt av kunder.

 

 

 

Svårare än så är det inte med just företaget, det är väldigt simpelt att starta företaget, men det är mycket svårare att veta vad man ska göra eller hur man ska göra det. Men det kommer vi till, dem nästkommande punkterna.

 


F-skattsedel

F-skattsedel är ett bevis på att företaget själv har rätt att betala in sina egna skatter och avgifter, och har rätt att som företagare ta betalt av sina kunder.

F-skatten för Enskild Näringsidkare och delägare i handelsbolag består utav

 

·        Inkomstskatt på nettointäkt

·        Sociala avgifter på nettointäkt

·        Skatt på kapitalinkomst

·        Fastighetsskatt

·        Skattereduktioner

·        Momsskuld för den som redovisar moms varje år

 

 

F-skatten för Aktiebolag och ekonomisk förening består bara utav

 

·        Bolagsskatt

·        Fastighetsskatt

 

 

För att få sin F-skattsedel så får man ansöka hos skattemyndigheten för att få rätten att betala in skatt och avgifter. Detta gör man genom att fylla i och lämna in blanketten ”Skatte- och avgiftsanmälan”, och i sin tur får man en F-skattsedel. (Om allting går rätt till) Detta kan göras elektroniskt via webbplatsen

 

https://www.verksamt.se/portal/web/guest/home -

 

 

Anledningen till att Enskild Näringsidkare inte behöver registrera sitt företag, är för att dem företag som är den företagsformen, har sitt eget personnummer som sitt organisationsnummer. Men dem kan registrera sig hos bolagsverket i syftet att skydda sitt företagsnamn.


Registrera företaget

 

Då man ska starta upp sitt företag så börjar vi med registreringen

Du registrerar företaget hos Bolagsverket, då man gör det så skyddar man sitt företagsnamn i antingen det länet eller i hela landet, det beror på vilken företagsform du har. De varierar ju självklart i kostnader.

 

Organisationsnummer får vi då vi registrerat företaget och blivit godkända av Bolagsverket som företag, dem ger ut ett organisationsnummer till företaget.

 

Detta organisationsnummer används i kontakter med myndigheter, banker, kunder och leverantörer.

T ex då du skickar en faktura till någon så måste man ange organisationsnummer.

 

Då man registrerar sitt företag så ska man fylla i en blankett som ska granskas av Bolagsverket, vad som ska stå med på denna blankett varierar mellan företagsformerna. Detta hittar vi på Bolagsverkets hems


Andra (mer ovanliga) företagsformer

Det finns andra företagsformer som är mer ovanliga och passande under speciella förhållanden, och det har nyligen kommit en företagsform som heter Enkelt Bolag, och det är en egen företagsform, men det är som det låter. Ett enkelt sätt att starta företag snabbt, information om det enkla bolaget finns i länken här under, och även flera länkar för de andra mer ovanliga företagsformerna, för de som är intresserad givetvis!

 

 

http://bolagsverket.se/foretag/enkla_bolag/

 

http://bolagsverket.se/foretag/filial/

 

http://bolagsverket.se/foretag/banker_forsakringsbolag/

 

http://bolagsverket.se/foretag/europabolag/

 

Det var alla företagsformer det. Nu går vi vidare till hur man startar ett företag.


RSS 2.0